Saruman

Saruman
Pinnacle of Orthanc



Miután sikerült Orthanc négy szárnyának főellenségeit legyőzni és Saruman 5 gyűrűjét tőlük megszerezni, megnyílik az út a torony tetjébe, ahová Saruman felmenekült. Így el is érkezett a csapat, Orthanc utolsó, egyben legnehezebb harcához.

Ajánlott csapatösszetétel:2xcapt, 2xminstrel, 1xheal RK, 2xtank, 1xburg, 1xLM, 3 dps (hunter/champ!/burg/rk).

Pár jótanács a classoknak:

Guard: Érdemes a Challenge the Darkness-t berakni és az 5 fázisban elsütni, mert nagy hatósugara sokat segít a 4-6 klón befogásában. Másik két legendary a guardian's threat és a Litany master legyen. Nyilvánvalóan kék trait, a grimm challange és a litany of challange fontos, legacyból cry-resist is legyen az övön meg persze max aggro! Minél több morale, és tact mitigation, blokk pedig cap-on!

Capt: 5 heal trait legendaryval és 2 LoM (to arms + last stand), OB helyett Fellowship-brother trait. In harms way+last stand skill kombót érdemes 5. fázisra tartogatni.

Loremaster: 5 debuff sárga trait+Proof against All Ills (habár mindenkinek saját magának kellene potizni, nem árt ha lm is képes leszedni). A 3. fázistól végéig kell debuffolni Sarumant (az igazit).

RK: Do Not Fall This Day skill pakolása a 3. fázistól kezdve (minstrelekre elsőként) mehet, hiszen onnantól végig in-combat leszünk, és Do Not Fall to Storm skill állandó használata. Ha 3 fázis után vészesen fogy a power, megfontolandó a power-save-es fire chiselt berakni.


A gyűrűk tulajdonságai:

Minden gyűrű 3 átmeneti skillel vértezi fel használóját, melyeket fázisonként egyszer lehet használni. Az első képesség a legfontosabb, ezzel lehet a fő gyűrűt összetörni, ezt kell használni minden fázis végén a gyűrűk helyére állva. A második skill egy erős buffoló, melyet egy nem gyűrű hordozó csapattárson lehet használni és a harmadik pedig debuffoló, melyet a megidézett klónokon érdemes használni. A két utolsó skill szerepe, hogy "megnövelje a csapat létszámát" kritikus helyzetekben. A gyűrűk kiosztásánál vegyük figyelembe, hogy aki visel bármilyen gyűrűt, arra nem lehet buffot tenni, ezért main tank, main heal és main dps semmiképpen nem vehet fel.

Ring of Acid

Buff skill: Ideiglenes 250.000-es power bubi, minden sebzést reflektál.
Kire: Main healer vagy aki kritikus power gonddal küzd.
Debuff skill: Saruman védelmét redukálja nullára (armour, resistance) 12mp-re.

Ring of Fire

Buff skill:+100% Melee/ranged/tactical sebzés, emellett jelentős crit növelő (sebzés és esély is)
Kire: Main dps-re, tipikusan egy hunter.
Debuff skill: 10.607 Fire aoe sebzés a Sarumanba.

Ring of Frost

Buff skill: Ideiglenes 250.000 moral bubi és 2400% Treath (agró) növelés.
Kire: Main tank, az 5. fázis elején kulcsfontosságú.
Debuff skill: Megszünteti átmenetileg Saruman CC tanuló buffját, tehát újra lehet CC-zni.

Ring of Lightning

Buff skill: Minden skill indukcióját és attack durationt 75%-al csökkenti
Kire: Mindenképpen egy dps karakterre (RK/Hunt/Champ).
Debuff skill: 41.256 lightning sebzés (distributed) a kijelölt és a közelében álló Sarumanokra.

Ring of Shadow

Buff skill: Minden bekapott sebzés után 10 méteres körben 50% eséllyel tölti maxra mindenki életét
Kire: Bajban lévő bárkire, pl. ha beszabadul egy Saruman a csapatba és ölné a light armorosokat.
Debuff skill: Gyengíti és jobban lehet sebezni a kijelölt Sarumant.

Általános információk:


A fenti teraszra kilépve már látható is a harc helyszíne. Mint azt a képen is láthatjátok, ez egy kör alapú harctér középen Sarumannal, a gyűrűk egy körben helyezkednek el egymástól egyenlő távolságra (alattuk kis kör figyelhető meg, későbbiekben ezt csak a "gyűrű helye" jelzővel illetjük majd meg). Továbbá megfigyelhetünk még 4 ajtót is, ezeknek majd csak az 5. fázisban lesz szerepük.

A harc 6 (tulajdon képpen 5, de majd meglátjátok miért is) fázisből áll, minden fázis lényege hogy a megidézett klónkat meg kell ölni, majd ezután a gyűrűk helyére állva (nagyon fontos! minden gyűrű hordozó, azt a helyet foglalja el, ahonnan a gyűrűjét felvette, ezt majd ott kis körben megjelenő, gyűrűnek megfelelő színű fény is segíti majd), azok viselői az 5 gyűrűvel megpróbálják elpusztítani a fő gyűrűt. Ahoz, hogy Sarumán gyűrűjét összetörjük, ezt ötször kell majd megismételni minden fázis végén. Ha valaki meghal, és nincs in-combat élesztő skill vagy kiesik a toronyból és lezuhan, nem tud visszamenni a harc helyszínre. Ha pont egy gyűrűhordozóval történt, akkor sajnos elbukta a csapat a harcot, ugyan is képtelen lesz összetörni a fő gyűrűt.
A fázisokban az igazi Saruman nem mozdul középről, és a 6. fázist kivéve nem lehet (nem is kell) ütni, viszont a közelébe (ez nagyjából a belső körből kiálló nyilak végéig tart) kerülve un. silence debuffot kapunk fear-ként, ami megnémít, tehát nincs cry tactical skillünk néhány másodpercre. Ez potival levehető, de el is múlik, ha távolabb állunk.


1. Fázis -bemelegítő fázis-
Az 5. gyűrű felvételével aktiválódik Saruman és kezdetét veszi a harc (kicsit nagyképű és hosszú monolódja után...). Amíg beszél mindenkinek van ideje elfoglalni helyét; main tank álljon a térképen T2-val jelölt helyre, a másik tank pedig a T1-el jelölt helyet foglalja el, mindenki más tömörüljön a G-vel jelölt részre, a shadow gyűrű helyének közelébe. Ez az alapállás, szinte minden fázis elején ide kell visszaállni.
Miután Saruman befejezte mondanivalóját, az 5 gyűrű helyén 5 klón jelenik meg. A main tank agrózza be gyorsan a frost és lightning klónt, a másik tank pedig az acidot és fire-t. A shadow klónt pedig egy champ vagy capi fogja meg, amíg a többiek leverik elsőnek őt. Itt jegyzem meg az összes körre vonatkozó sorrendet is: Shadow, Acid, Lightning, Fire, Frost (utolsó 3 sorrendje variálható).
Ezt a sorrendet a klónok képességei indokolják ugyan is, a shadow healelni tudja többit (szakítható), acid nem levehető sebzést rak targetére, lightningnak nem distributed aoe sebzése van, fire nem levehető wound sebzést rak, frost rootol.
Nem véletlenül bemelegítő fázis, ugyan is a klónok fentebb felsorolt képességein kívül semmi extra nincs, csak simán a megadott sorrendben le kell őket győzni.

2. fázis -bubi fázis-
A hogy lehalt az 5. klón is, az 5 gyűrű hordozó foglalja el helyét és amint megjelenik kis fénylő kör, benne állva használja a gyűrűje által adott első skillt., ezzel kezdetét is veszi a második fázis.
Szintén nem vészes ez a kör se, annyi a csavar benne, hogy Saruman (az igazi) gyűrűknek megfelelő effekteket idéz (elég látványos), amik az adott klónt erősítik. Egy másik lényeges dolog, amivel már Bukot-nál találkoztunk, hogy ha valaki kap egy piros bubit, akkor azonnal maxra kell healelni, különben belehal a dotba.

3. fázis -poti fázis-
Ez a legkritikusabb fázis, ugyanis egyéni figyelmetlenségből könnyen wipe lehet. Itt az környezet már nem változik, de cserébe beszáll az öreg mágus is a harcba. Hogy dolgunkat nehezítse ez eddigi slience debuffon kívül különféle aoe támadásokat hajt végre, melyek akár 3-4k-t is képesek sebezni az ott állókon. Ezért ettől a fázistól már nem érdemes 1 kupacban állni, jobb megoldás ha kicsit lazábban, jobban szétszóródva áll mindenki. Kerüljük a storm boss-t, hacsak nem heavy armourunk van! Míg eddig a fázisváltáskor mindenki out-of-combatba került, most már Saruman miatt végig in-combatban lesz a csapat, tehát a 3. fázis elején együnk ha kell.

A legfontosabb dolog, amirő a fázist el is neveztük, hogy a Frost klóntól bárki random kaphat woundot, disease-t, feart, poisiont, ezeket mindenkinek azonnal le kell szednie magáról. A fejünk felett megjelenik egy bomba, a színe lehet hamis, ne hagyatkozzunk rá, ezért életmentő a buffbar, az biztosan a jó potit mutatja. Ebben a körben érdemes a klónok leölésének sorrendjén is módosítani, a Shadow klón után egyből a Frost következzen. Így a fázis hátralevő részében nem kell a potizgatással vesződni.
A mérgezések hatása:
wound 1500-at dotol 3s - 15s hosszan, fear rövid stun majd "elfearel", vagyis pár másodpercig senki se lesz képes skillezni, sőt karakterét irányítani se. A poison 8s stun (kiüt), a disease -100% incoming and outgoing heal, vagyis nem gyógyulunk és nem is gyógyítunk egyáltalán. Ezeket mindenki megkapja nem csak a ludas, könnyű elképzelni a hatását.
Fontos, hogy mindenki szedje MAGÁRÓL! Ha pár ilyet bekap a raid, sajnos wipe lesz.
Ebben a fázisban Saruman egy-egy random csapattag alá lila, erősen sebző felhőt is helyez, melyből azonnal ki kell futni.
Ezen a körön nagyon sok múlik, ha itt kell in-combat élesztések nagy részét elhasználni, halovány az esély a végső sikerre.


4. fázis -ködös fázis-
Szerencsére itt már elég a moral és power potit használni ha kell (nem lesz wound/fear/disease/poision), viszont a lila köd mellett megjelenik egy zöld is, ami sokkal kevesebbet sebez, ezért heavy páncélosok akár állhatnak is benne, ha nincs jobb megoldás. A kétféle felhőn kívül, valószínűleg a shadow klón egy zöld heal kört is tesz le. Természetesen Saruman támadásait nem szünteti be, tehát most is lehet számítani 3, akár 4 ezres aoe sebzésekre, de mindezek ellenére is könnyű körnek mondható. Ez a fázis különösebb részletezést nem is kíván a lényeg, hogy lehetőleg senki ne haljon meg és mindenkinek maxon legyen moralja és powere az 5. fázisra.

5. fázis -10 sarumanos fázis-
El is érkeztünk a raid egyik legnehezebb részéhez, az 5. fázishoz. Ebben a körben, mint ahogy el is neveztük, 10 klón fog megjelenni, mindegy gyűrű helyén 2-2, emellett Saruman továbbra is folytatja eddigi tevékenységét, amit a 3. és 4. körben már megszokhattunk (használja spec támadásait és sebző felhőket tesz le, igaz már csak lilát). Ebben a fázisban egy új tulajdonága is megjelenik: random targetre szemet helyez, amely ha lejár elrepíti hátra, vagy más irányba. Ezért ha valakin ilyen jelenik meg legjobb egy ajtó elé beállni. Fontos! ha bárki is lerepül a toronyból, akkor nem tud visszamenni, ha ez egy gyűrűhordozóval történik, sajnos bukja a csapat a harcot (lehetetlen lesz összetörni Saruman gyűrűjét). Ha leesett, de megakad esetleg a peremen, és eléri az élesztő skill, még fel lehet hozni így a teraszra újra.
Mielőtt a klónok megjelennek a kapitányok gyorsan újrabuffolhatják a csapatot, ha scrollok, illetve hope lejárt még van idő újra tenni.
A környezeti változás effektek itt is élnek, tehát az öt színnek megfelelő "időjárási effekt" legalább 45mp-ig aktív, majd 1-2mp szünet után vált, vagy marad, ekkor szünet sincs. Hatására a vele párban lévő klón(ok) -50% kevesebb sebzést kap, és +50% növelt sebzéssel hat ránk. Minden más klónon viszont +20% több sebzést kap be, és -20% kevesebbet sebez.

A tankok osszák fel egymás között a klónokat, célszerű, ha a main tank most 6-ot fog meg (frost, storm, fire) az 2nd tank pedig kettőt (acid), de az is működik, hogy 4-4 és mindenki fogja amit addig. A tankok munkáját hathatósan segíthetik a CC karakterek de akár a hunterek is, a lényeg, hogy 4-6 Sarumant egy időben képtelenség elkapni és megtartani, ezért kapjanak root-ot, bármit hogy a tank fel tudja aggrózni. Itt kritikusan fontos, hogy a main tank azonnal megkapja a Frost ring moral bubiját és aggró növelését (ekkor mintegy 10 másodpercig a tank bele tud állni a sebzésbe és össze tudja gyűjteni a klónokat), guardian használja el a pledge-et ha kell akár 2x is. Miután a tankok összeszedtek minden klónk a shadowokat kivéve kite-olni kell őket. Érdemes ezt úgy csinálni, hogy egymással szembe futnak, így ha bármi gond van gyorsan be tud avatkozni a másik tank (átveszi az aggrót, felvesz egy healerre aggrózó klónt, stb). Javasolt továbbá, hogy amint él egy aggró skill (challange, taunt guardoknál pl) azonnal használjuk, függetlenül attól, hogy úgy érezzük fogjuk a klónokat. Futás közben ha nincs más megoldás menjünk át a ködön de ha lehet kerüljük, persze az igazi Sarumant is (silent).

Egyik shadow klónt kezdje el ölni a csapat, míg a másikat egy capt/champ fogja meg, de fontos, hogy ez mindig szakítva legyen. Ha a szakítás elmarad, mindig visszagyógyítja az éppen támadott klónt, és nem leszünk képesek túl DPS-elni. Ebben a körben a gyűrű támadó skilleket érdemes már az elején felhasználni, mert minél kevesebb a "kis-saruman" annál könnyebb a csapat dolga. Itt is érdemes a már leírt sorrendet tartani (Shadow Venom Storm Fire Frost). Maga a harc mechanizmusa nem bonyolult, csupán a tankok kiteolnak állandóan, ezt a loremaster és burglar segítheti lassítással, a többiek pedig ölik sorba a klónokat. Azonban ez a kör igényli mindenkitől a legnagyobb odafigyelést is. Szorult helyzetbe a minstrelek használják el a nagy csapat healt, capik a In hamrs way-last stand skill-eket, RK a csapat bubit, "That Which Does Not Kill Us"-t. Ha mind a 10 klónt sikerült legyőzni akkor a gyűrűhordozók foglalják el helyüket, és semmisítsék meg Saruman gyűrűjét.

6. fázis
Amint összetört Saruman gyűrűje sebezhetővé válik. Ekkor még meg lehet veregetni az Öreg Mágus vállát kicsit. Majd mindenki gyűljön az ajtók elé, esetleg középre. A többit nem írom majd meglátjátok :).


A 3. fázistól kezdve Saruman a következő támadásokat használja:
(ezek ha nem is biztosan de nagy valószínűséggel helyt állóak)[/i]

Saruman says, "You will be swallowed by the darkness, NÉV!"
-Egy targetre ható erősebb tactical sebzés.

Saruman says, "The tendins of the dark hold you, NÉV!"
-Egy target irányába ható AoE támadás, vonalában állókat jelentősen sebzi (szinttén tactical).

Saruman says, "Darkness envelop you, NÉV!"
-Egy targetre ható erős lightning támadás.

Saruman says, "Choke and die on my noxious fumes!"
-Egy random személy köré fear felhőt rak le.
-Adott körben erős tactical sebzés.

Saruman says, "I call forth the night!"
-Területre ható AoE mérgezés.

Saruman says: "I am cloaked in the Shadow!"
-Erős frost AoE támadás, alulról "jég-dárdák" lövellenek ki (olyan, mint Sâri-surma insta főbossánál).
-Érdemes kicsit szétszóródva állni, hogy minél kevesebbet érjen el.